Vi møder dig, hvor du er, og giver dig mulighed for den bedst tænkelige gymnasiale uddannelse.

Egaa Gymnasium

Vi møder dig, hvor du er, og giver dig mulighed for den bedst tænkelige gymnasiale uddannelse.

Om skolens IT og netværk

Al Information og kommunikation på Egaa foregår ved hjælp af et mail-system (FC), et skemasystem (Lectio) og et fælles sted, hvor skolen gør vigtige papirer tilgængelige (Skolematerialer).

For at komme på skolens systemer skal du følge nedenstående trin. De kan alle udføres, når du har dit UNI-login og dit Lectio login, som skolen har givet dig.

Trin 1: Kom på det trådløse netværk

Har du windows 8, 10 eller mac
Vælg "ITS" som dit trådløse netværk, og log på med din udleverede UNI-Login - herefter skulle du automatisk gå på nettet, når du går indad døren.

Tip: Din e-mailadresse er nu "[brugernavn]@egaa-gym.dk"Du kan altid se den i toppen af dit FC, hvor den står i parantes efter dit navn.

Tillykke. Du kan nu komme på skolens trådløse netværk og Internettet.


Trin 2: Godkend brugerbetingelser

For at kunne bruge skolens it-systemer (mail og konference mm.), skal du lige et smut forbi ITS portalen og godkende de regler, som gælder for brugen af it-systemer på Egaa Gymnasium. Du skal logge på ITS portalen med det UNI-Login, du har fået udlveret af skolen.

Bemærk, at når du logger på denne side første gang, skal du ændre dit password, da det ellers er kendt af alle - sørg for nu for at huske, hvad du ændrer det til. Du ændrer dit password ved at klikke på dit brugernavn og derefter på "Skift password" 

Klik herefter på "Regler" under dit brugernavn i  ITS portalen, læs og accepter 

NB!
Når du har ændret dit password på ITS portalen, bliver din kode til skolens trådløse netværk ændret på samme måde. Indtast din nye selvvalgte kode, når du bliver bedt om det ved næste log-on på skolens netværk.

Du kan ikke bruge skolens it-services, før du har godkendt brugerpolitikken på ITS portalen


Tip: Dit UNI-login kan bruges til alle skolens it-services undtagen Lectio
Vælg et password, som du kan huske, men som ikke er alt for nemt at gætte

Tillykke, du kan nu logge på FC og andre it-services


Trin 3: Download programmet First Class

Download

Du skal nu downloade og installere programmet til skolens mail og konferencesystem på din computer. Gå til denne side...

  1. ...og download den nyeste First Class klient, som passer til din computer (Mac eller PC).screen-egaa.jpg
  2. Vælg det nyeste program til enten Mac eller PC
  3. Download og start programmet op 

Installer
NB! Det er især vigtigt, at du under første opstart af programmet får udfyldt feltet ”Server” under ”Avancerede instillinger/Konfiguration” med teksten: ”fc.supportcenter.dk”. Gør du ikke dette, vil dit login ikke virke. Det vil heller ikke virke, hvis ikke du har godkendt dine brugerbetingelser i ITS portalen.

  1. Klik på "Avanceret"
  2. Klik på "Konfiguration"
  3. Udfyld "Server" korrekt med "fc.supportcenter.dk" - udfyld ikke "Adgangskode"
     

supportcenter2.png 

  • Tip: Hvis programmet ikke åbnerefter installation, når du klikker på ikonet – højreklik på ikonet og vælg ”kør som administrator”.
  • Tip: Hvis du får en fejlmeddelelse – tjek, om du nu også har været inde på ”ITS portalen” og godkende dine brugerbetingelser.
  • Tip: Download mobilappen: "First Class Mobile", så du kan se din kommunikation på telefonen (husk at udfylde servernavn med "fc.supportcenter.dk")

 

Trin 4: Lectio, dit skema mm.

Alt hvad der har med undervisningen at gøre kan du se på skolens skemaprogram Lectio. Du behøver ikke at logge på. Klik her find din klasse eller klik her og find dit navn. 
Kort efter skolestart vil du få udleveret din adgangskode til Lectio. Første gang du logger på, vil du blive bedt om at ændre din adgangskode og evt. dit brugernavn. Når du logger på Lectio vil du få adgang til personlige oplysninger som karakterer, fravær mm.

  • Tip: Hvis du ændrer dit brugernavn og adgangskode til det samme som din Uni login, skal du kun huske på et sæt.
  • Tip: Du kan gemme din skemaside på skrivebordet, så den er det første, som åbner
  • Tip: Du kan vise Lectio i mobilvisning på din telefon ved at klikke på det lille ikon til højre for datovisningen (listevisning)


Tillykke - du har nu adgang til dit skema, dine lektier og meget andet

 

Trin 5: Aktiver dit Office 365 og din Officepakke

Aktiver din konto til Office 365 og få adgang til hele Officepakken og mange andre ting til både Mac og Pc

  1. gå på ITS portalen
  2. klik på "Gå til Office 365"
  3. Klik derefter på teksten "Office 365" øverst til venstre
  4. Vælg "Installer nu"!

 Har du problemer med dette, kan skolens it-supporter hjælpe dig med installationen.
NB! Det kan tage op til et døgn, før din registrering slår helt igennem
Din mulighed for installation af Officepakken kan se forskellig ud - prøv dig frem!

Bemærk, at du som en del af Office 365 pakken har adgang til et One Drive med masser af plads til filer.

Tip: Du kan downloade mange apps til 365 til din mobiltelefon eller tablet. Herunder hele officepakken med redigeringsmulighed.

 

Trin 6: Skolematerialer

Når skolen vil give dig adgang til vigtige dokumenter, vil de blive placeret i Skolematerialer. Skolematerialer  er en del af Office 365, og du kan tilgå dine dokumenter her (UNI-login). Lav en genvej til Skolematerialer i din browser, så du altid kan finde det, eller vælg linket i toppen af skolens hjemmeside..

 

Til sidst: Andre services

Systime konto
Hvis du ikke allerede har en konto hos Systime - Log ind på www.systime.dk og opret en bruger med din Uni login (det id og password, du har fået udleveret af skolen). 
Hvis du allerede har en bruger, skal du ændre din e-mail adresse i "Min profil" på din Systime konto til din nye egaa-skolemail (brugernavn(at)egaa-gym.dk), samt skifte skole  nederst i skærmbilledet. 
Du vil få brug for dette senere i undervisningen.

Print
Du kan printe på skolen vha WEB print. Du har en kvote på 200 sider pr år. Har du brugt din kvote kan du købe flere print på kontoret. Der er et link til WEB Print i toppen af skolens hjemmeside.

Vejledninger

Her kan du finde vejledninger til mange hyppigt forekommende it-problemer

 

Adfærd på nettet

NB! Al trafik på skolens netværk bliver logget (hjemmesidebesøg, downloads, mails osv.) 

Husk at:

  • Benytte en ordentlig tone, når du kommunikerer i First Class – tænk over, hvad du skriver i mails og konferencer – især når mange skal læse det.

Undgå misbrug af skolens netværk som fx:

  • Chikane-mail
  • Torrent download, fildeling og streaming i det hele taget (almindelig streaming fra Youtube mm. er helt i orden)
  • Ulovlige hjemmesidebesøg
  • Misbrug af adgangsrettigheder (stjålne passwords, hacking, osv.)

Men sørg for at:

  • Have en fornuftig backup strategi (Dropbox, USB, anden skytjeneste, ekstern harddisk)
  • Beskytte din pc fornuftigt mod virus mm.
  • Passe på dine personlige log-in oplysninger (NB: du kan kun ændre FC password på Mit.supportcenter.dk)

Overskridelse af regler for adfærd på nettet vil blive sanktioneret i overensstemmelse med skolens studie- ordensregler eller evt. ved udelukkelse fra det trådløse netværk. 

Bemærk i øvrigt: Du selv er ansvarlig for dit eget udstyr og software – skolen yder kun support på netværksproblemer 

Morten Hoeck
It-ansvarlig

Ordbøger

Når du er på skolen, kan du tilgå Gyldendals ordbøger uden at skulle angive brugernavn og password. Klik bare på "Ordbøger" i toppen af skolens hjemmeside.

Når du er derhjemme, skal du logge på med dit uni-login.

Når du går til eksamen om sommeren, er det en rigtig god ide at downloade ordbøgerne, så du kan klare dig, hvis Gyldendals hjemmeside går ned. Det sker nogle gange.

Ordbøgerne hentes her 
Du skal gøre det, mens du er på skolen. Bemærk, at du på første side skal vælge, hvilke ordbøger, du downloader. Skal du bruge flere, skal du aktivere for hvert enkelt sæt ordbøger.

Vejledning til download kan ses her

Når man har hentet ordbøgerne ned skal de aktiveres med nedenstående bruger og kode:

Bruger: "download(at)via.dk"
Kode: "download"