Faglighed, Fællesskab, Nysgerrighed, Handlekraft

Egaa Gymnasium

Faglighed, Fællesskab, Nysgerrighed, Handlekraft

Om skolens IT og netværk

På Egaa Gymnasium skal du bruge  Teams til kommunikation og Lectio til skema, lekter mm. 

      1200px-Microsoft_Office_Teams_(2018–present).svg.png             lectio_logo.gif

For at komme på skolens netværk og systemer skal du følge nedenstående trin. De kan alle udføres, når du har dit Unilogin og dit Lectio login, som skolen har givet dig. 

Dine logins

 

unilogin (ITS login)

Giver dig adgang til skolens netværk og alle platforme og digitale undervisningsmidler - men ikke til Lectio, hvor du selv opretter dit login.

  • Dit brugernavn er det samme som dit Unilogin fra folkeskolen
  • Dit oprindelige password, når du starter på på Egaa Gymnasium er: [eg][fødselsdato] skrevet som: dd.mm.åå (fx: eg270101)
Lectio login:

Giver dig kun adgang til Lectio. Her får du udleveret brugernavn og password af skolen, som du kan ændre til det, du vil (smart at ændre det til det samme som dit Uni-Login)

Microsoft login

Er det samme som din standard egaa mailadresse - altså dit uni-login brugernavn efterfulgt af "@egaa-gym.dk". 

Fx: "char1102(at)egaa-gym.dk"

NB!

Vi opfordrer kraftigt til, at du skifter dine passwords for Unilogin, Lectio og ITS login til det samme, så du ikke kommer til at bytte rundt på dem.

 

Trin 1: Kom på det trådløse netværk

Har du windows 8, 10 eller Mac
Vælg "ITS" som dit trådløse netværk, og log på med din Unilogin (husk dit nye password) - herefter skulle du automatisk gå på nettet, når du går ind ad døren.

Tillykke. Du kan nu komme på skolens trådløse netværk og Internettet.


Trin 2: Godkend brugerbetingelser

For at kunne bruge skolens it-systemer, skal du lige et smut forbi ITS portalen og godkende de regler, som gælder for brugen af it-systemer på Egaa Gymnasium. Du skal logge på ITS portalen med dit Unilogin.

Bemærk, at når du logger på denne side første gang, skal du ændre dit password, da det ellers er kendt af alle - sørg for nu for at huske, hvad du ændrer det til. Du ændrer dit password ved at klikke på dit brugernavn og derefter på "Skift password" . 

NB!
Husk at sætte kryds ved "Skift også password på Uni-login" - ellers kan du måske ikke få adgang til de bøger, skolen stiller til rådighed.

Klik herefter på "Regler" under dit brugernavn i  ITS portalen, læs og accepter.

NB!

Du kan ikke bruge skolens it-services, før du har godkendt reglerne på ITS portalen

Når du har ændret dit password på ITS portalen, bliver din kode til skolens trådløse netværk og alle platforme undtagen Lectio ændret på samme måde. Indtast din nye selvvalgte kode, når du bliver bedt om det ved næste log-on på skolens netværk.


Tip: Dit Unilogin kan bruges til alle skolens it-services undtagen Lectio
Vælg et password, som du kan huske, men som ikke er alt for nemt at gætte

Tillykke, du kan nu logge på skolens it-services med dit log-in.

 

Trin 3: Lectio, dit skema mm.

Alt hvad der har med undervisningen at gøre kan du se på skolens skemaprogram Lectio. 
Kort efter skolestart vil du få udleveret din adgangskode til Lectio. Første gang du logger på, vil du blive bedt om at ændre din adgangskode og evt. dit brugernavn. Når du logger på Lectio vil du få adgang til personlige oplysninger som karakterer, fravær mm.

Bemærk, at dit Lectio login ikke er det samme som dit Unilogin med mindre, du selv har skiftet det.

Du kan altid skifte din kode på Lectio . Dette gør du således: Log ind på Lectio, klik på hovedmenu/skift kodeord og vælg nu nyt password

  • Tip: Du kan gemme din skemaside på skrivebordet, så den er det første, som åbner
  • Tip: Du kan vise Lectio i mobilvisning på din telefon ved at klikke på det lille ikon til højre for datovisningen (listevisning)


Tillykke - du har nu adgang til dit skema, dine lektier og meget andet
 

Trin 4: Aktiver Office 365 og din gratis Officepakke

NB! Dit brugernavn når du skal logge på Microsoft produkter: [dit brugernavn] + [@egaa-gym.dk]

Måske har du allerede overstået dette trin i den første it-introduktion.

Aktiver din konto til Office 365 og få adgang til hele Officepakken og mange andre ting til både Mac og Pc. Du kan enten klikke her for at gå direkte til installationssiden:

  1. klik på "Installer Office" øverst til højre
  2. Klik på "Office 365 Apps" (det øverste af de to valg)
  3. Installer herefter programmet

Du skal installere Office 365, selvom du allerede har en officepakke, da den ellers ikke virker med skolens programmer.

Har du problemer med dette, kan skolens it-supporter hjælpe dig med installationen.
NB! Det kan tage op til et døgn, før din registrering slår helt igennem
Din mulighed for installation af Officepakken kan se forskellig ud - prøv dig frem!

Bemærk, at du som en del af Office 365 pakken har adgang til et One Drive (Onedrive ITS)med masser af plads til filer. Her skal du gemme dine filer, så du ved, hvor du er, og så du har backup på dem.

 

Tip: Du kan downloade mange apps til 365 til din mobiltelefon eller tablet. Herunder hele officepakken med redigeringsmulighed.

 

Tillykke - du har nu aktiveret dit Office 365 og fået din gratis Officepakke - bemærk, at du altid kan navigere rundt i Office 365 via "Vaflen" i øverste venstre hjørne.
 

Trin 5: Teams

Teams er det sted, hvor man kommunikerer og, og hvor mange dokumenter og materialer bliver stillet til rådighed. Du kan åbne Teams fra skolens hjemmeside eller via din "Vaffel" i Office 365 med dit Unilogin

Du skal fra starten følge følgende kanaler i Teams:

  • Kanalen: "Info-1.g" i Team: Infocenter
  • Kanalen: "Info-alle elever" i "Infocenter"
  • Kanalen "Generelt" i de teams, der er oprettet for dine fag (dansk, tysk, engelsk osv.)

Man følger en kanal ved at klikke på de tre prikker til højre for kanalnavnet og vælge "Kanalmeddelelser/Alle aktiviteter".

Du kan også vælge, hvordan og hvor meget du får vist aktiviteter - det er op til dig selv.

 

Til sidst: Andre services

Systime konto

  1. Gå ind på systime og log på med dit Unilogin
  2. Tjek i din profil, at dine oplysninger er rigtige (hvis der ingen er, skriver du dem)
    • Din Egaa mail (Den med dit Unilogin brugernavn + @egaa-gym.dk)
    • At du er elev
    • Din skole (Egaa Gymnasium)
    • Din uddannelse (STX)

Print
Du kan printe på skolen vha WEB print. Du har en kvote på 200 sider pr år. Har du brugt din kvote kan du købe flere print på kontoret. Der er et link til WEB Print i toppen af skolens hjemmeside.

Vejledninger

Her kan du finde vejledninger til mange hyppigt forekommende it-problemer

 

Ordbøger

Når du er på skolen, kan du tilgå Ordbogen.coms ordbøger uden at skulle angive brugernavn og password. Klik bare på "Ordbogen.com" i toppen af skolens hjemmeside.

Når du er derhjemme, skal du logge på med dit uni-login.

Når du går til eksamen om sommeren, er det en rigtig god ide at downloade ordbøgerne, så du kan klare dig, hvis Ordbogen.com går ned. Det sker nogle gange.

Se vejledning til,  hvordan du downloader ordbøgerne her

Adfærd på nettet

NB! Al trafik på skolens netværk bliver logget (hjemmesidebesøg, downloads, mails osv.) 

Husk at:

  • Benytte en ordentlig tone, når du kommunikerer i Teams – tænk over, hvad du skriver i chats og Teams – især når mange skal læse det.

Undgå misbrug af skolens netværk som fx:

  • Chikane-mail
  • Ulovlige hjemmesidebesøg
  • Misbrug af adgangsrettigheder (stjålne passwords, hacking, osv.)

Men sørg for at:

  • Have en fornuftig backup strategi (Onedrive, USB, anden skytjeneste, ekstern harddisk)
  • Beskytte din pc fornuftigt mod virus mm.
  • Passe på dine personlige log-in oplysninger (NB: du kan kun ændre dit skoleunilogin i FC på(ITS portalen )

Overskridelse af regler for adfærd på nettet vil blive sanktioneret i overensstemmelse med skolens studie- ordensregler eller evt. ved udelukkelse fra det trådløse netværk. 

Bemærk i øvrigt: Du selv er ansvarlig for dit eget udstyr og software – skolen yder kun support på netværksproblemer.

Morten Hoeck & Christoph Ridder

IT-ansvarlige