Vi møder dig, hvor du er, og giver dig mulighed for den bedst tænkelige gymnasiale uddannelse.

Egaa Gymnasium

Vi møder dig, hvor du er, og giver dig mulighed for den bedst tænkelige gymnasiale uddannelse.

Om skolens IT og netværk

På Egaa Gymnasium skal du bruge Outlook som dit e-mail program, Teams til øvrig kommunikation og Lectio til skema, lekter mm.

Outlook-icon.png                     1200px-Microsoft_Office_Teams_(2018–present).svg.png             lectio_logo.gif

For at komme på skolens netværk og systemer skal du følge nedenstående trin. De kan alle udføres, når du har dit UNI-login og dit Lectio login, som skolen har givet dig. 

iTS login

Giver dig adgang til skolens netværk og alle platforme undtagen Lectio

  • Dit brugernavn er det samme som dit UNI-Login fra folkeskolen
  • Dit oprindelige password, på Egaa Gymnasium er: [eg][fødselsdato] skrevet som: dd.mm.åå (fx: eg270101)
  • Din standard  egaa e-mail er: [brugernavn][@][egaa-gym.dk]

Lectio login:

Giver dig kun adgang til Lectio. Her får du udleveret brugernavn og password af skolen, som du kan ændre til det, du vil (smart at ændre det til det samme som Uni-Login)

 

Microsoft login

Er det samme som din standard egaa mailadresse

 

Trin 1: Kom på det trådløse netværk

Har du windows 8, 10 eller Mac
Vælg "ITS" som dit trådløse netværk, og log på med din udleverede UNI-Login - herefter skulle du automatisk gå på nettet, når du går indad døren.

Tip: Din e-mailadresse er nu "[brugernavn]@egaa-gym.dk"

Tillykke. Du kan nu komme på skolens trådløse netværk og Internettet.


Trin 2: Godkend brugerbetingelser

For at kunne bruge skolens it-systemer, skal du lige et smut forbi ITS portalen og godkende de regler, som gælder for brugen af it-systemer på Egaa Gymnasium. Du skal logge på ITS portalen med det UNI-Login, du har fået udleveret af skolen.

Bemærk, at når du logger på denne side første gang, skal du ændre dit password, da det ellers er kendt af alle - sørg for nu for at huske, hvad du ændrer det til. Du ændrer dit password ved at klikke på dit brugernavn og derefter på "Skift password" . 

NB!
Husk at sætte kryds ved "Skift også password på Uni-login" - ellers kan du måske ikke få adgang til de bøger, skolen stiller til rådighed.

Klik herefter på "Regler" under dit brugernavn i  ITS portalen, læs og accepter.

NB!

Du kan ikke bruge skolens it-services, før du har godkendt reglerne på ITS portalen

Når du har ændret dit password på ITS portalen, bliver din kode til skolens trådløse netværk og alle platforme undtagen Lectio ændret på samme måde. Indtast din nye selvvalgte kode, når du bliver bedt om det ved næste log-on på skolens netværk.


Tip: Dit UNI-login kan bruges til alle skolens it-services undtagen Lectio
Vælg et password, som du kan huske, men som ikke er alt for nemt at gætte

Tillykke, du kan nu logge på skolens it-services med dit log-in.

 

Trin 3: Lectio, dit skema mm.

Alt hvad der har med undervisningen at gøre kan du se på skolens skemaprogram Lectio. 
Kort efter skolestart vil du få udleveret din adgangskode til Lectio. Første gang du logger på, vil du blive bedt om at ændre din adgangskode og evt. dit brugernavn. Når du logger på Lectio vil du få adgang til personlige oplysninger som karakterer, fravær mm.

NB: Du skal ændre både dit brugernavn og din adgangskode, så det bliver til det samme, som det, du bruger til netværk og First Class. Så har du kun et sæt at huske.

Dette gør du således: Log ind på Lectio, klik på hovedmenu/skift kodeord og vælg nu nyt password og brugernavn

  • Tip: Du kan gemme din skemaside på skrivebordet, så den er det første, som åbner
  • Tip: Du kan vise Lectio i mobilvisning på din telefon ved at klikke på det lille ikon til højre for datovisningen (listevisning)


Tillykke - du har nu adgang til dit skema, dine lektier og meget andet
 

Trin 4: Aktiver dit Office 365 og din Officepakke

NB! Dit brugernavn når du skal logge på Microsoft produkter er: dit brugernavn + [@egaa-gym.dk]

Måske har du allerede overstået dette trin i den første it-introduktion.

Aktiver din konto til Office 365 og få adgang til hele Officepakken og mange andre ting til både Mac og Pc

  1. Find din vaffel i Office 365
  2. klik på "Office 365"
  3. Klik derefter på installer Office 365
  4. Klik på "Office 365 Apps" (det øverste af de to valg)
  5. Installer herefter programmet

Har du problemer med dette, kan skolens it-supporter hjælpe dig med installationen.
NB! Det kan tage op til et døgn, før din registrering slår helt igennem
Din mulighed for installation af Officepakken kan se forskellig ud - prøv dig frem!

Bemærk, at du som en del af Office 365 pakken har adgang til et One Drive (Onedrive ITS)med masser af plads til filer. Du skal bruge One Drive Business til din ITS konto

Tip: Du kan downloade mange apps til 365 til din mobiltelefon eller tablet. Herunder hele officepakken med redigeringsmulighed.
 

Trin 5: Teams

Teams er det sted, hvor man kommunikerer og, og hvor mange dokumenter og materialer bliver stillet til rådighed.

Du skal fra starten følge følgende kanaler i Teams:

  • Kanalen: "Info-1.g" i Team: Infocenter
  • Kanalen: "Info-alle elever" i "Infocenter"
  • Kanalen "Generelt" i det team, som har din klasses navn (fx "Info-19c)
  • Kanalen "Generelt" i de teams, der er oprettet for dine fag

 

Trin 6: Outlook på mobilen

  1. Download Outlook appen på hhv. App store og Google Play
  2. Tilslut din Egaa konto med dig nye ITS brugernavn og password.
  3. Sørg for at notifikationer er slået til

Hvis du ønsker at bruge Outlook på din computer, skal du bare gøre det via Vaflen i Office 365

 

Til sidst: Andre services

Systime konto

  1. Gå ind på systime.dk og vælg "Log ind"
  2. Log ind med Uni-Login
  3. Tjek i din profil, at dine oplysninger er rigtige:
    • Din Egaa mail (standard)
    • Din skole (Egaa Gymnasium)
    • Din uddannelse (STX)

Print
Du kan printe på skolen vha WEB print. Du har en kvote på 200 sider pr år. Har du brugt din kvote kan du købe flere print på kontoret. Der er et link til WEB Print i toppen af skolens hjemmeside.

Vejledninger

Her kan du finde vejledninger til mange hyppigt forekommende it-problemer

 

Adfærd på nettet

NB! Al trafik på skolens netværk bliver logget (hjemmesidebesøg, downloads, mails osv.) 

Husk at:

  • Benytte en ordentlig tone, når du kommunikerer i First Class – tænk over, hvad du skriver i mails og konferencer – især når mange skal læse det.

Undgå misbrug af skolens netværk som fx:

  • Chikane-mail
  • Torrent download, fildeling og streaming i det hele taget (almindelig streaming fra Youtube mm. er helt i orden)
  • Ulovlige hjemmesidebesøg
  • Misbrug af adgangsrettigheder (stjålne passwords, hacking, osv.)

Men sørg for at:

  • Have en fornuftig backup strategi (Dropbox, USB, anden skytjeneste, ekstern harddisk)
  • Beskytte din pc fornuftigt mod virus mm.
  • Passe på dine personlige log-in oplysninger (NB: du kan kun ændre FC password på(ITS portalen )

Overskridelse af regler for adfærd på nettet vil blive sanktioneret i overensstemmelse med skolens studie- ordensregler eller evt. ved udelukkelse fra det trådløse netværk. 

Bemærk i øvrigt: Du selv er ansvarlig for dit eget udstyr og software – skolen yder kun support på netværksproblemer 

Ordbøger

Når du er på skolen, kan du tilgå Gyldendals ordbøger uden at skulle angive brugernavn og password. Klik bare på "Ordbøger" i toppen af skolens hjemmeside.

Når du er derhjemme, skal du logge på med dit uni-login.

Når du går til eksamen om sommeren, er det en rigtig god ide at downloade ordbøgerne, så du kan klare dig, hvis Gyldendals hjemmeside går ned. Det sker nogle gange.

Ordbøgerne hentes her 
Du skal gøre det, mens du er på skolen. Bemærk, at du på første side skal vælge, hvilke ordbøger, du downloader. Skal du bruge flere, skal du aktivere for hvert enkelt sæt ordbøger.

Vejledning til download kan ses her

Når man har hentet ordbøgerne ned skal de aktiveres med nedenstående bruger og kode:

Bruger: "download(at)via.dk"
Kode: "download"

Morten Hoeck & Christoph Ridder

IT-ansvarlige