Antimobbestrategi
Med disse værdier er det klart, at vi ikke kan tolerere mobning på Egaa Gymnasium.
Alligevel oplever vi ind imellem eksempler på mobning, og vi finder derfor behov for en tydelig formulering af skolens strategi. For at kunne bekæmpe mobning er vi for det første nødt til at vide, hvad vi forstår ved mobning, og dernæst synliggøre, hvordan vi forebygger mobning, og hvad du som ansat eller elev skal gøre, hvis du støder på fænomenet i en konkret situation på skolen.
Mobning
Mobning er en adfærd, der klart er i strid med Egaa Gymnasiums Studie- og Ordensregler. De siger bl.a., at eleverne skal tage ansvar for egen adfærd og tage hensyn til deres medmennesker i undervisnings- såvel som sociale sammenhænge, og at dette indebærer overholdelse af almene normer for god orden og godt socialt samvær med respektfulde relationer mellem eleverne indbyrdes og mellem eleverne og de ansatte.
Forebyggelse af mobning
På Egaa Gymnasium har vi følgende ramme for undervisningen og det sociale miljø, der skal sikre den enkelte elevs trivsel og forebygge mobning:
- Aktiv klasserumsledelse: Klassens lærerteam (og lærere) sørger for et trygt og engageret arbejdsrum i klassen bl.a. gennem etablering af læsegrupper og gennem samtaler med klassen om klasserumskulturen i en klasserumskulturlektion i 1.g og i opfølgende ”refleksive kvarterer” ca. 6 gange om året. På storteammøder diskuterer klassens lærere klasserumskulturen som en del af de didaktiske overvejelser om klassen.
- Overlevering af en inkluderende skolekultur: Egaa-ånden overleveres bl.a gennem tutorernes velkomst og støtte til de nye 1.g-ere ved skolestart, gennem aktiviteter på tværs af klasser og årgange (udvalgsarbejde, frivillige aktiviteter, studieretningsdage og –fester, temadage) Egaa-ånden overleveres desuden gennem rektors information om studie- og ordensregler i alle 1g-klasser ved skoleårets start.
- Samtaler med eleverne: Lærerne taler med eleverne om deres generelle trivsel i forbindelse med mentorsamtaler op til studieretningsvalget, studievejlederne taler med eleverne om deres trivsel i begyndelsen af studieretningsforløbet og team og lærere har samtaler med elever, hvis der er særligt behov for det.
Indsatser mod mobning fra den enkelte persons side
- Vurdér situationen. Forsøg at skelne mellem pjat og alvor.
- Sig fra, hvis du vurderer, at der faktisk er tale om mobning.
- Sørg for, at der tages hånd om problemet ved at gøre opmærksom på det. Gå til din lærer/kollega, klassens lærerteam, studievejlederen eller gymnasiets ledelse.
- Søg andres støtte, hvis du bliver mobbet, eller støt den, der bliver mobbet
- Sørg så vidt muligt for at dokumentere mobbeproblemet.
Indsatser mod mobning fra skolens side
Den undersøgende fase kan indeholde:
- Samtaler for de involverede med team og evt ledelse.
- Samtaler for de involverede med studievejleder
- Supervision ved klassens lærere i en/flere lektioner for at afdække problemet
- Konflikthåndtering ved studievejleder og team – lektion i klassen
- Samtaler i forbindelse med krav om adfærdsændring eller andre sanktioner
- Opfølgning på situationen