Mindfulness

Mindfulness på Egaa Gymnasium

Mindfulness er en meditationsform, der lærer dig at være mere til stede lige nu og at tackle tingene som de er. Meditationsformen virker forskelligt fra person til person, men mange oplever større selvværd, mere glæde, mere ro, mindre stress og mindre ”autopilot” i dagligdagen. Denne effekt kommer først efter at have øvet sig i et stykke tid. Indenfor etableret psykologi bruges mindfulness til decideret behandling af forskellige lidelser. Dette er ikke hensigten med dette tilbud på skolen. Her tilbydes mindfulness som et redskab til at tackle skolelivets og ungdomslivets almindelige udfordringer.


Er mindfulness noget for mig?

Mindfulness kan være noget for dig, hvis du kan nikke genkendende til én eller flere af disse udfordringer: 

  • Koncentrationsbesvær
  • Eksamensangst
  • Så høje krav til dig selv, at det hæmmer dig
  • En kritisk indre stemme
  • Stresssymptomer
  • Lavt selvværd
  • Uro, søvnbesvær
  • Præstationsangst
  • Svært ved at prioritere plads til dig selv
  • Svært ved at acceptere de områder, hvor du er udfordret
  • Lav følelse af ”grounding” eller "at holde benene på jorden"
  • m.m.

Hvis du er eller har været i en form for behandling, skal du have grønt lys fra din psykolog (eller lignende) og din studievejleder. Meditation kan nemlig godt have negative bivirkninger i enkelte tilfælde; dette vil du få mere information om i løbet af introduktionskurset.
 

Introduktionskursus og fortsætterhold

Mindfulness er et tilbud, der hører under studievejledningen. Du kan få en plads på et introduktionskursus ved at henvende dig til din studievejleder. Et introduktionskursus består af 6 sessioner, der introducerer til grundlæggende praktiske øvelser. Kurserne udbydes både indenfor skoleskemaet (med godskrevet fravær) og efter skoletid. Giv din studievejleder besked om hvilken af delene, du foretrækker og om der er dage, du ikke kan deltage.

Hvis du har lyst til at prøve, men er usikker på, om mindfulness er noget for dig, er du velkommen til at tilmelde dig og melde fra igen, efter du har prøvet det én eller flere gange.
 

Nysgerrig?

Hvis du er nysgerrig efter at vide mere om hvad mindfulness kan bruges til, eller hvad det består af og bygger på, kan du læse mere her:  

Mindfulness på Videnskab.dk

Lille E-bog om mindfulness


Har du lyst til selv at prøve at meditere derhjemme er der guidede meditationer her:Meditationsøvelser

Du er altid meget velkommen til at kontakte mig på mail eller personligt.

Trine M. Vestergaard