29.11.2017

Kemiolympiade

Kemiolympiadetræningen har været godt besøgt her i efteråret. Der har været op til 15 elever, der har prøvet kræfter med at regne OL-kemiopgaver.

Vi har haft elever fra både 1g, 2 g og 3g - så selvom opgaverne er svære for 1g'ere og 2g'er, så kan man alligevel godt have fornøjelse af at mødes og hygge med lidt opgaveregning.

Den 20/11 deltog vi så i den indledende runde, som foregår på egen skole. Her skulle eleverne på  to klokketimer regne ni opgaver med i alt 30 spørgsmål.  Det svarer ca til det dobbelte antal spørgsmål, som man har ved almindelig skr. eksamen på kemi A - og så skal de regnes på mindre end den halve tid. Lidt af en vild udfordring. Heldigvis behøver man ikke at have regnet alle spørgsmål for at blive udtaget til anden runde. Vi afventer spændt censorernes retning af besvarelserne.

Elevudtalelser:

Den største grund til at vi er har været med til kemi-OL er workshopsene, hvor man hygger sig med Vibeke og elever fra andre klasser, træner opgaver og spiser kage.  Vi synes også det er sjovt at lave nogle opgaver, som måske er lidt anderledes end dem, som man laver i den normale undervisning. Vi går ikke efter at vinde konkurrencen, men deltager fordi vi synes det er sjovt at se, hvor mange opgaver man kan finde ud af at regne, når man sidder til en prøve. Ligegyldigt hvor god man er til kemi, vil vi helt sikkert anbefale, at man giver workshopsene en chance til næste efterår :-) 

 

Mvh. 

Sofie og Caja 3.z

Jeg elsker at lærer nyt, at erhverve mig ny viden. Jeg elsker, at presse mig selv ud på dybt vand, at udfordre min forståelse af verden. Jeg stiller spørgsmålstegn ved det jeg ved og opsøger det jeg endnu ikke forstår. Drevet frem af nysgerrighed kommer jeg tit, derud hvor jeg ikke kan bunde. Kemiolympiaden er min mulighed for at udfordre mig selv i et regi, hvor jeg kan få hjælp, hvis jeg er ved "at drukne".


Kh.

Kristian Katholm Nilsen, 1x