20.11.2017

I-Class i FN-rollespil om globale udfordringe

2.i deltog i tirsdags i et stort FN-rollespil, hvor eleverne diskuterede nogle af verdens aktuelle problemstillinger: Klimaaftalen i Paris, rettigheder for homoseksuelle, flygtningebørns rettigheder og brug af prævention for kvinder i Afrika. Eleverne repræsenterede hvert deres land og skulle ved at sætte sig i andre kulturers sted blive enige om en række løsninger på nogle af verdens største udfordringer. Projektet i 2.i er et led i Egaa Gymnasiums arbejde med FN’s verdensmål. 

Lone Thoft, international koordinator, fortæller: “Som UNESCO-skole ønsker Egaa Gymnasium at lægge særlig vægt på nogle af de globale problemstillinger, som kommer til at spille en rolle for verden de næste mange generationer. Og det er ikke nok bare at lære om verdens største udfordringer. På Egaa Gymnasium ønsker vi også at ruste eleverne til at kunne tænke kreativt og innovativt og tage aktivt stilling, så de senere i livet kan bringe ideer til handling. Og det er vores elever rigtig gode til.”

FN-rollespillet Model United Nations er en årlig begivenhed på skoler i mange lande. I år foregik rollespillet på Langkær Gymnasium, hvor en række jyske gymnasieelever samarbejdede en hel dag som FN-delegerede.